شما به یک ایده جدید عالی برای یک وب سایت رسیده اید و فقط به یک نام دامنه خوب نیاز دارید؟ یک بررسی سریع در وب سایت جستجوی WHOIS نشان می دهد که دامنه در دسترس است، اما وقتی می خواهید آن را ثبت کنید، قیمت 500 دلار یا حتی 5000 دلار را مشاهده می کنید؟ شما می توانید یک دامنه .com جدید با قیمت 8.38 دلار دریافت کنید، پس چگونه می شود که دامنه مورد نظر شما اینقدر گران است؟ به احتمال زیاد با یک نام دامنه پریمیوم برخورد کرده اید. در زیر به برخی از رایج ترین سوالات در مورد این دامنه ها پاسخ می دهیم.دامنه پریمیوم چیست و آیا ارزش دریافت آن را دارد؟

دامنه پریمیوم چیست؟

دو نوع نام دامنه برتر وجود دارد. اولین مورد به هر نام دامنه به یاد ماندنی با ارزش بازاریابی بالا اشاره دارد که قبلاً متعلق به یک فرد یا یک شرکت است. برای مثال Voice.com در سال 2001 ثبت شد و در سال 2019 به قیمت 30 میلیون دلار فروخته شد. این نام کوتاه است، به راحتی قابل یادآوری است و ارزش بالایی دارد، بنابراین به عنوان یک نام برتر در نظر گرفته می شود. گاهی اوقات به این نوع دامنه ها، دامنه های پرمیوم پس از فروش نیز گفته می شود .

دامنهقیمت
Voice.com30 میلیون دلار
360.com17 میلیون دلار
Sex.com13 میلیون دلار
Fund.com12 میلیون دلار
Hotels.com11 میلیون دلار
Tesla.com11 میلیون دلار
پورن دات کام9.5 میلیون دلار
پورنو دات کام8.8 میلیون دلار
Fb.com8.5 میلیون دلار
We.com8 میلیون دلار

ده نام دامنه گران قیمت منبع: ویکی پدیا

نوع دوم دامنه های پریمیوم مستقیماً توسط سازمان های رجیستری که برنامه های افزودنی سطح بالا را مدیریت می کنند، قیمت بالاتری دارند. این دامنه ها هنوز توسط هیچ فرد یا شرکتی ثبت نشده است. به همین دلیل است که اگر چنین دامنه هایی را جستجو کنید به عنوان در دسترس برای ثبت ظاهر می شوند، اما قیمت آنها بسیار بالاتر از نام استاندارد با پسوند مشابه است. این نوع دامنه ها اغلب دامنه های پرمیوم رجیستری نامیده می شوند.

در هر صورت، با نگاه کردن به قیمت آن، می‌توانید به راحتی متوجه شوید که آیا یک نام دامنه برتر است یا خیر. اگر هزینه نام به طور قابل توجهی بیشتر از یک نام تصادفی موجود با پسوند مشابه باشد، پس با یک دامنه پریمیوم مواجه شده اید. اگر متوجه شدید که قیمت فقط کمی بالاتر است، به احتمال زیاد شخصی دامنه را به امید فروش آن برای سود ثبت کرده است. اکثر دامنه های ثبت شده که برای فروش هستند، دامنه های پریمیوم نیستند.

چه چیزی یک نام دامنه را پرمیوم می کند؟

هیچ قانون مشخصی وجود ندارد که کدام دامنه یک دامنه برتر خواهد بود. این فقط توسط رجیستری و بنا به صلاحدید خود تصمیم می گیرد. اینکه آیا یک دامنه موجود پریمیوم خواهد بود به مالک آن و قیمتی که خریداران بالقوه مایل به پرداخت آن هستند بستگی دارد. با این حال، چند ویژگی وجود دارد که یک نام دامنه برتر را از مجموعه همه نام‌ها متمایز می‌کند. آنها می توانند به شما این ایده را بدهند که آیا قیمتی که باید بپردازید موجه است یا خیر.

10 کلمه کلیدی پرطرفدار در ثبت نام های .com و .net در آگوست 2019. منبع: وبلاگ Verisign
  • طول . هر چه نام کوتاهتر باشد بهتر است. همه دامنه‌های 2 و 3 حرفی معمولاً دامنه‌های پریمیوم در نظر گرفته می‌شوند زیرا برای اختصارات توسط شرکت‌های مختلف استفاده می‌شوند، اما دامنه‌های طولانی‌تر نیز می‌توانند ارزش بالایی داشته باشند. با این حال، اکثر دامنه های خوب به ندرت از بیش از چند کلمه تشکیل می شوند.
  • ترافیک مستقیم یک نام دامنه خوب می تواند ترافیک ارگانیک بیشتری را به یک وب سایت بیاورد. Carpenter.store نمونه ای از نام دامنه ممتاز با TLD عمومی جدید است که قیمت آن بسیار بالاتر از دامنه فروشگاهی استاندارد است. از آنجایی که دامنه های کوتاه با TLD های اصلی مدت ها پیش گرفته شده اند، TLD های جدید به صاحبان سایت اجازه می دهند یک دامنه کوتاه و تک کلمه ای برای ترافیک مستقیم دریافت کنند. معمولا دامنه‌های .com قیمت بالاتری دارند، زیرا بسیاری از افراد اغلب پس از مدتی که به دنبال آن هستند، «.com» را اضافه می‌کنند.
  • « برندپذیری ». این لزوما به طول اشاره نمی کند. اگر بتوان از دامنه به عنوان نام تجاری استفاده کرد، این می تواند قیمت آن را افزایش دهد، حتی اگر طولانی تر باشد.
  • سئو . دامنه مناسب اغلب با عبارتی که افراد در موتورهای جستجو جستجو می کنند مطابقت دارد. یا می تواند شامل یک یا چند کلمه کلیدی باشد. معمولا عبارات جستجوی دقیق قیمت بالاتری دارند.
  • علاقه خریدار یک نام دامنه ممکن است در نگاه اول چندان جذاب به نظر نرسد، اما اگر در حراج باشد و قیمت ها بالا برود، به راحتی می تواند به یک دامنه برتر تبدیل شود. این معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که یک شرکت تازه تأسیس بخواهد دامنه‌ای را که از قبل با نام آن یا نام یکی از محصولات یا خدماتش مطابقت دارد، خریداری کند

آیا همه TLD ها دامنه پریمیوم دارند؟

جواب کوتاه، نه است. بسیاری از TLDهای عمومی جدید مانند .auto، .club یا .site، و همچنین برخی از TLDهای کد کشور مانند .ch، .tv یا .fm دارای دامنه های پرمیوم رجیستری هستند، اما gTLD های اصلی مانند .com، .net، .org، و بیشتر TLD های کد کشور مانند .io یا .ai این کار را نمی کنند. تا زمانی که توسط شخص دیگری ثبت نشده باشد، می توانید یک نام دامنه به یاد ماندنی را با گروه دوم TLD ها با قیمت معمولی ثبت کنید.

دامنه های پریمیوم پس از فروش به TLD وابسته نیستند. معمولاً دامنه‌های دو و سه حرفی بدون در نظر گرفتن پسوند آنها پرمیوم در نظر گرفته می‌شوند. هر نام موجود با هر TLD و طول تصادفی نیز می تواند به یک نام ممتاز تبدیل شود تا زمانی که مالک آن مایل به فروش آن باشد و خریدار حاضر به پرداخت قیمت آن باشد. نمونه‌هایی از نام‌های موجود به ظاهر بی‌ارزش با TLD با کد کشور وجود دارد که توسط صاحبان نام .com با پول زیادی خریداری می‌شوند.

هزینه یک دامنه پرمیوم چقدر است؟

هیچ پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. قیمت ثبت دامنه پریمیوم مستقیماً توسط رجیستری بر اساس ارزش تخمینی دامنه تعیین می شود. اینکه چرا قیمت خاصی روی نامی می گذارند، اطلاعات عمومی نیست. دامنه های موجود که به عنوان پریمیوم در نظر گرفته می شوند، تنها توسط صاحبان آنها قیمت گذاری می شوند. صرف نظر از نوع دامنه ای که می خواهید بخرید، رجیستری یا پس از فروش، قیمت اولیه اغلب بسیار بالا خواهد بود – چه برای ثبت، چه برای خرید و انتقال دامنه. قیمت تمدید معمولاً قیمت استاندارد برای پسوند خاص است، اما همیشه اینطور نیست. رجیستری ها گاهی قیمتی برای تمدید تعیین می کنند که می تواند برابر یا نزدیک به قیمت ثبت باشد. اگر تصمیم به خرید یک دامنه پریمیوم دارید، باید بررسی کنید که سال بعد نیز چقدر باید پرداخت کنید، نه فقط برای خرید اولیه.

بنابراین، آیا واقعاً به یک دامنه پریمیوم نیاز دارید؟

دامنه های پریمیوم به طور قابل توجهی گران تر هستند، بنابراین قبل از خرید، باید مزایا و معایب آن را بسنجید و ببینید آیا ارزش دریافت چنین دامنه ای را دارد یا خیر. در برخی موارد، یک دامنه پریمیوم قطعا ارزش پول را دارد، در حالی که در برخی دیگر ممکن است یک هزینه غیرقابل توجیه و از دست دادن پول باشد.

+ شما می توانید بهترین دامنه ممکن را دریافت کنید . چه اولین موردی که به ذهنتان خطور کرد، چه پس از بررسی دقیق آن را انتخاب کردید، واضح است که اولین انتخاب شما برای نام دامنه است. اگر اینطور است و هیچ عامل دیگری بر تصمیم شما تأثیر نمی گذارد، احتمالاً می توانید ادامه دهید و دامنه را خریداری کنید.

می توانید در یک دامنه پریمیوم سرمایه گذاری کنید. اگر ارزش تخمینی یک نام خاص بالا باشد، به احتمال زیاد برخی شرکت ها دیر یا زود آن را می خواهند. بسیاری از سرمایه گذاران دامنه چنین دامنه هایی را خریداری می کنند و آنها را برای سود می فروشند. این به دامنه‌هایی اشاره دارد که قبلاً به عنوان دامنه‌های پریمیوم در نظر گرفته می‌شوند، نه دامنه‌های تصادفی موجود که برخی افراد با قیمت استاندارد ثبت می‌کنند و به قیمت 70 تا 80 دلار دوباره می‌فروشند.

+ می توانید از آن درآمدزایی کنید . اگر پروژه شما مقداری پول برای شما به ارمغان می آورد، قابل توجیه است که برای یک نام دامنه بهتر هزینه بیشتری کنید. ترافیک اضافی که دامنه می تواند برای شما به ارمغان بیاورد، احتمالاً مبلغ بیشتری را که باید برای آن می پرداختید، جبران کند.

– خیلی گران است. این معمولاً برای نام‌های دامنه موجود صادق است، اما دامنه‌های پرمیوم رجیستری نیز می‌توانند بسیار گران باشند. اگر برای یک وب سایت شخصی یا یک پروژه کوچک به نام جدیدی نیاز دارید، هیچ فایده ای ندارد که برای آن بیشتر از کل پروژه هزینه کنید. اگر بیشتر بودجه شما صرف دامنه می شود، بهتر است گزینه های دیگر را در نظر بگیرید.

– ممکن است جایگزین های بهتری داشته باشید . JohnDoe.com ممکن است یک نام دامنه عالی به نظر برسد، اما JohnDoe-law.com برای مثال اگر یک شرکت حقوقی داشته باشید بسیار مناسب تر خواهد بود. تنها به این دلیل که یک شخص ثالث آن را گران تر از نامی ارزان تر، اما مناسب تر می داند، به سراغ نام دامنه نروید.

– حق چاپ اگر پول زیادی را برای نام دامنه خرج می کنید، باید از قبل تحقیقات خود را انجام دهید. باید مطمئن شوید که دامنه ای را که دارای علامت تجاری است خریداری نمی کنید زیرا می توانید به راحتی آن را از دست بدهید. یک سیستم خودکار یا یک فروشنده می تواند یک دامنه را بر اساس نام یا کلمه کلیدی که شامل آن می شود، قیمت بسیار بالایی داشته باشد، اما اگر شرکتی علامت تجاری را داشته باشد، می تواند شکایت کند و نام آن را دریافت کند. در نهایت بدون دامنه و بدون پول خواهید بود، بنابراین انجام برخی تحقیقات یکی از مهمترین کارهایی است که باید قبل از خرید یک دامنه پریمیوم انجام دهید. این برای دامنه های پریمیوم رجیستری نیز معتبر است.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder
سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم